Zen and the art of travelling... - Reisverslag uit Dalian, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Zen and the art of travelling... - Reisverslag uit Dalian, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Zen and the art of travelling...

Blijf op de hoogte en volg jasper

29 December 2012 | China, Dalian

Een bezoek aan de Pizzahut is eigenlijk altijd een vergissing en die blijf ik stug iedere reis een keer maken. Hier , ja ik hou de spanning er lekker nog even in, was het niet anders dan elders, maar de bediening zag er in de kerstpakjes wel erg schattig uit. Het was van een ontroerende treurigheid. Ik was inmiddels wel weer in een wat betere stemming dan bij aankomst op het vliegveld. Het was me met het nodige gespeelde onbegrip en het betere ellebogenwerk gelukt om via de wachtlijst op de vlucht naar Dalian te komen. Daar ging namelijk wel mijn voorkeur naar uit, omdat ik daarvandaan gewoon de geplande route kan vervolgen. Jammer van Dandong, maar het is niet anders. Als het toch de vlucht naar Changchun was geworden zat ik al bijna in Harbin en lag ik te veel voor op schema. Dat zou teveel gedoe worden. Hoewel ik de hotelboek-site wel gemaild heb, ga ik er veiligheidshalve maar vanuit dat ik het geld van die boeking kwijt ben. Ook heel jammer, maar ook niet onoverkomelijk
In Dalian bleek het dan toch echt winter te zijn. De eerste sneeuw lag er, waarschijnlijk nog maar net. Een irritant wicht bij de info-balie voor vervoer en hotels bracht me helaas toch uit balans met haar wel erg doorzichtige pogingen om me financieel een poot uit te draaien. Daar ben ik dan ook niet verder mee in zee gegaan. Ik had gehoopt op het vliegveld al een hotel te boeken, zodat ik daar rechtstreeks naartoe kon rijden. Maar aan hotels deed het wicht al helemaal niet. Alleen maar te dure taxi's , en zelfs de airportbus probeerde ze voor 5 x de prijs te verkopen.
Gelukkig was er ook de betere sjacheraar onder de taxichauffeurs die me voor een normalere prijs meenam; naar een hotel uit de zwaar verouderde ruifgeit, het Dalian Hotel, middenin de stad. Uit de jaren '20 , gebouwd door de Japanners die hier toen de dienst uitmaakten. In de gids vond men de glorie l te veel vergaan, maar blijkbaar is de boel weer enigszing opgelapt, want het is in mijn ogen gewoon mooie vergane glorie. Met warme kamers, ook niet onbelangrijk, en gewoon internet. En nog zeer betaalbaar ook.
En ja , voor het eten had ik ook geen zin in een al te grote zoektocht, dus na drie KFC's as de Pizzahut het eerste acceptabele op mijn weg. Hebben we die misser voor deze reis ook weer gehad.
Morgen dus een onverwacht dagje Dalian. Ben erg benieuwd wat dat gaat brengen. Het strand zal het niet worden; en ik zal proberen hier niet ook naar het Aquarium te gaan :-)

• 29 December 2012 - 17:54

Willemijn:

Dus geen zwanenmeer op die verwarmde Kamer vannacht...
    Maar jas, betekent dit gedoe nu dat je het ijsfestival helemaal gaat missen? Of ga je er nu over land heen...

• 29 December 2012 - 18:54

Anneke:

Ach jee wat een commotie allemaal, rondspartelende haaien in een winkelcentrum, griezelig sliertjes eten. En dan brengt het lot je ook nog naar een hele andere plek dan waar je voor ging. Ondanks alles lijk je goed gemutst, of heb je die nu niet nodig?
    Geen oud&nieuw in een ijspaleis? Hoe dan ook een goede jaarwisseling!

• 29 December 2012 - 20:18

JessicaT:

Kijk, de echte reizigerd laat zich geen oor aan naaien door het eerste de beste Chinese huppeltkutje. Goed gedaan!
    Ben benieuwd wat Dalian je gaat bieden.Hou me op de hoogte van je culinaire uitspattingen!

• 29 December 2012 - 23:06

Dake:

Dat er een carnavalsnummer is geschreven over de Pizzahut zegt eigenlijk al genoeg! Wij staan ook op het punt om te vertrekken naar de vulkaan, benieuwd of daar ook een Pizzahut is...en anders bakken we ze zelf, want de vulkaan op Lanzarote werkt nog en daar braden ze ook kippetjes.

Goede jaarwisseling!!!!!