Beijing vs Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Beijing vs Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Beijing vs Shanghai

Blijf op de hoogte en volg jasper

12 Januari 2013 | China, Sjanghai

Gisteren ben ik in Beijing tot twee keer toe een verslag kwijt geraakt door problemen met de site dan wel de internetverbinding, dus nu maak ik nog 1 keer een prefab verslag dat ik morgen in mijn vertrouwde cafe aan Nanjing Donglu zal plaatsen.
Ik ben dus weer in Shanghai, na een fenomenaal vlotte en gemoedelijke treinreis. Ruim 1300 kilometer in precies 5 uur tijd. Met maar twee stops onderweg, en de teller voortdurend op 302 kilometer per uur schoot het lekker op. Vliegen was vandaag vast geen succes geweest want het was weer eens enorm mistig.
De Chinese spoorwegen hebben hun zaakjes goed voorelkaar. Als beroepsgedeformeerde kassiere viel mijn oog deze week op een leuk stukje in de krant over de voorverkoop voor kaartjes voor het spring festival (grofweg de vakantie rond het Chinese nieuwjaar)). Dan gaat iedereen naar zijn of haar familie. Het wordt de grootste tijdelijke menselijke migratie ter wereld genoemd. De spoorwegen verwachten voor die periode 224,5 miljoen kaartjes te verkopen. De verkoop startte afgelopen maandag. Op die eerste dag werden al 7,63 miljoen kaartjes verkocht, waarvan 3 miljoen online. Er kwamen wat klachten over het slecht functioneren van de site; er kunnen ook maar 1,16 miljoen klanten tegelijk boeken. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. (bij ons klaagt men al steen en been als de eindtijd van een voorstelling niet vermeld staat....).
Nog meer grote getallen: de Verboden Stad had een goed jaar achter de rug. Gemiddeld ontvingen ze in 2012 40.000 bezoekers per dag......
Ik mocht gisteren mijn eigen kaartje kopen in het National Center for Performing Arts, voor een Chinese Opera. Ik kreeg de muis in handen gedrukt en kon zelf op het scherm uitkiezen. Ik had overigens ook naar het stervende zwanenmeer kunnen gaan, maar dat vond ik minder Chinees. Het gebouw is trouwens wel spectaculair, met drie zalen in een soort UFO die in een grote vijver geland is. De opera was onderhoudens maar met enkel Chinese zij-titeling volstrekt onbegrijpelijk. Het was lang niet vol en ik werd dan ook verplaatst van het 2e balkon naar de zaal. Het is ook overal hetzelfde.
De dag ervoor had ik galerie gehopt in 798 Art district, een oud fabrieksterrein in een soort Geuzenveld-wijk van Beijing. Heel veel zoetig gebroddel en anarcho-creatief gesoldeer, maar gelukkig ook aardig wat toppers. Prachtig nieuw werk van de Chinese megaster Zhang Xiaogang in de ontzettend gelikte Pace Gallery, de enige met een echte arrogante bitch achter een desk bij de ingang, die uiteraard niet op of omkeek. Op de valreep een goede fotogalerie gevonden, nu eens niet met zoetsappig kitschwerk maar met docu fotografie, geheel in mijn straatje dus. Ik zal binnenkort onthullen wat dat voor boven de bank heeft opgeleverd....
Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat Beijing leuker is dan Shanghai. Veel gevarieerder, met nog veel meer leuke oude wijkjes in de binnenstad, rare straatjes met veel gerommel en gesjacher. Meer op cultureel gebied. Shanghai is spectaculair, maar vrijwel alleen op consumeren gericht. Dat spectaculaire werd vanmiddag gelukkig nog wel even bekroond met een bezoek aan de 100e verdieping van het World Finance Center in Pudong, bij afnemend daglicht en toenemend neonlicht. Adembenemend mooi, vanaf die hoogte. Daarmee is de regenachtige dag aan het begin van de reis weer gecompenseerd.
Morgen nog een halve dag hier rondhobbelen en dan met de trein naar Hangzhou waar ik zondg weer vertrek. Einde verhaal, maar zeker nog geen einde China voor mij. Het begint u wellicht te vervelen, al die Chinezen, maar mij niet. Ik zal proberen dit jaar ook nog een andere bestemming aan te doen.

  • 12 Januari 2013 - 08:09

    Myrthe:

    Nou Jaz, hobbel ze nog lekker vandaag, en morgen een goede reis terug.
    Vanaf dit weekend gaat het ook hier winteren dus zal je een al te grote temperatuurovergang gespaard blijven

  • 12 Januari 2013 - 09:59

    Willemijn:

    Nou jaz, voor mij dat varkentje graag! Goeie reis, w

  • 12 Januari 2013 - 13:40

    Jessicat:

    Volkomen weird, die hoogte. Dat varkentje wil ik ook wel! Kom goed thuis! Sys in de Jan Eef!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Chinees ijs

op weg naar het Harbin snow and ice festival 2013

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2013

Beijing vs Shanghai

07 Januari 2013

Beijing blues ....

05 Januari 2013

Harbin - ijsfestival

04 Januari 2013

Changchun - Harbin

01 Januari 2013

Shenyang
jasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 150441

Voorgaande reizen:

17 Mei 2018 - 31 Mei 2018

(niets) nieuws uit China

10 Februari 2018 - 24 Februari 2018

Japanse winter

19 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Tijd voor Tolstoi

06 Maart 2017 - 20 Maart 2017

Made in Taiwan

16 Februari 2015 - 05 Maart 2015

Vooruit met de geit !

26 Oktober 2014 - 09 November 2014

Terug naar India

26 December 2013 - 10 Januari 2014

Korea, kerstkoopje van KLM.

16 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Kirgizië, omdat het kan.

23 April 2013 - 05 Mei 2013

Russische lente

21 December 2012 - 13 Januari 2013

Chinees ijs

16 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Zomer in de kaukasus

29 Maart 2012 - 16 April 2012

Fujian - China

30 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Kazachstan

15 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

India, alweer.....

30 Maart 2009 - 12 April 2009

cherryblossom 2009

01 Oktober 2008 - 22 Oktober 2008

spring, summer, samsung, winter

20 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

in Europa

08 Januari 2008 - 28 Januari 2008

kites, cows en cricket

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: