herten en apen - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu herten en apen - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

herten en apen

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

06 April 2009 | Japan, Hiroshima

en het gaat maar door met de pret. als een kind zo blij met de reisjes in de shinkansen eergisteren. eerst van Kyoto naar Himeji. daar helaas bijna de hele dag in de lichte regen gelopen. door het beroemde kasteel aldaar. het was zaterdag, dus half Japan was daar voor een dagje. wat op zich wel leuk was. ik kon bij het fotograferen kiezen uit het kasteel, de kersenbloesem, oma voor het kasteel, oma onder de bloesem voor het kasteel, de familie etend onder de bloesem, pappa fotograferend voor het kasteel, enzovoort enzoverder.
in de tuinen naast het kasteel was ik vanwege de regen gedwongen in een fraai paviljoentje de lokale specialiteit als luns te nuttigen: conger-aal. heerlijk. twee tuinen verderop regende het nog steeds, dus toen moest ik in het theehuis weer aan de schuimige groene thee met een zeer fraai zoetigheidje. allemaal heel vervelend.
gisteren de hele dag door Hiroshima gewandeld. en daarbij ben ik enorm verbrand. dat zou een hele slechte grap kunnen zijn, maar het is helaas ook waar. het was enorm mooi weer, met een lekker briesje. en dan gaat het hard op mijn kale bol. maar dat merkte ik pas s avonds, dus overdag geen probleem. alles rond het peace-park, met als stil hoogtepunt, voor zover je daarvan kan spreken, het geraamte van de koepel op het enige overgebleven gebouw, valt uiteraard nogal zwaar op de maag. in het museum mijn geschiedeniskennis nog behoorlijk bij kunnen werken rond het einde van WO II in Azie.
gelukkig gaat het leven hier sinds 6 augustus 1945 gewoon verder. de stad is groots herrezen, en is buitengewoon aangenaam. veel stadser dan Kyoto. met ultra hippe jongeren. maar hoe hip en cool ook, rond de middag wordt er wel gewoon massaal gelunst onder de kersenbomen aan de oevers van de rivieren in de stad. en dar heb ik maar gezellig aan meegedaan. voor ongeveer 5 euri koop je een lunsbox, en je gaat ergens zitten eten.
ook nog diverse musea gedaan, waar ik jullie de details van zal besparen. maar het was de moeite waard.
vandaag, speciaal voor verse stuurvrouw J een boottochtje gemaakt naar Miyajima. een min of meer heilig eilandje hier voor de kust, met een beroemde schrijn, en de nog beroemdere enorme oranje o-torii voor de kust. bij aankomst stond hij nog net in het water, maar het begon snel eb te worden.
met de kabelbaan de eveneens heilige berg op; waar helaas ook nog vrij veel geklommen moest worden. de berg was het domein van de apen, en wat verdwaalde herten, die eigenlijk voornamelijk in het dorp leefden, tussen de drommen toeries.
ook hier moest ik weer de lokale specialiteit eten: gebakken oesters. ook niet verkeerd, kan ik jullie verzekeren. de torii stond inmiddels helemaal droog, dus die kon ik nog even aanraken, voordat het water verrassend snel alweer opkwam.
vanavond nog een keer naar mijn favoriete macro-dynamische restaurant; waar ik gisteren enorm heb zitten stoeien met een moeilijk eetbaar bijgerecht: een blok enorm zachte tofu, metwat groenten en een eierdooier eroverheen. dat werd zo glibberig, dat dat bijna niet met stokjes te eten was. het deed me dan ook deugd dat de Japanse dame tegenover mij er ook moeite mee had.
dan zou ik vanavond nog naar een ongetwijfeld ook uber-cool concert van het Tokyo Ska Paradise Orchestra kunnen, maar dat is nogal duur, dus daar twijfel ik nog even lekker over door.
morgen op de snelste shinkansen, de nozomi, naar Tokyo, voor de laatste etappe van deze supertrip.

  • 06 April 2009 - 10:56

    Jezus:

    jaz, het begint saai te worden al die vreugd. Dramatiek willen we horen!
    groet jezus

  • 06 April 2009 - 11:50

    Dé:

    hahaha, nee hoor! Echt leuk te lezen. Ben benieuwd naar je foto's van den hippen jeugd! En van de apen natuurlijk!

  • 07 April 2009 - 10:00

    Myrthe:

    Hoi Jasper,

    Vanochtend vond ik bij de post een uitnodiging van je Wako-art galerie uit Tokio.Lijkt me interessant.
    Opening is op zaterdag 11 april. Reception for the artist 17.00 - 18.00. en verder van 19.00 tot 21.00. Wie weet.


  • 07 April 2009 - 12:03

    Anita:

    Nog niet echt je verslagen gelezen maar wil even laten weten dat J. en ik gisteren samen de halve première erin hebben gezet en vrijdag rosé gaan drinken. Net alsof ik niet weg ben geweest :-) en nee ik kom niet terug. Geniet! Lieve groet, Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Hiroshima

cherryblossom 2009

Recente Reisverslagen:

11 April 2009

...en de katten van Murakami

10 April 2009

de stropdas van Murakami

06 April 2009

herten en apen

03 April 2009

pieken zonder dalen

01 April 2009

vossen met slabbetjes
jasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 150448

Voorgaande reizen:

17 Mei 2018 - 31 Mei 2018

(niets) nieuws uit China

10 Februari 2018 - 24 Februari 2018

Japanse winter

19 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Tijd voor Tolstoi

06 Maart 2017 - 20 Maart 2017

Made in Taiwan

16 Februari 2015 - 05 Maart 2015

Vooruit met de geit !

26 Oktober 2014 - 09 November 2014

Terug naar India

26 December 2013 - 10 Januari 2014

Korea, kerstkoopje van KLM.

16 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Kirgizië, omdat het kan.

23 April 2013 - 05 Mei 2013

Russische lente

21 December 2012 - 13 Januari 2013

Chinees ijs

16 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Zomer in de kaukasus

29 Maart 2012 - 16 April 2012

Fujian - China

30 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Kazachstan

15 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

India, alweer.....

30 Maart 2009 - 12 April 2009

cherryblossom 2009

01 Oktober 2008 - 22 Oktober 2008

spring, summer, samsung, winter

20 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

in Europa

08 Januari 2008 - 28 Januari 2008

kites, cows en cricket

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: