Osh - Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Osh - Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Osh - Bishkek

Blijf op de hoogte en volg jasper

06 Augustus 2013 | Kyrgizië, Bisjkek

Osh, 5 augustus 2013
Het is bewolkt in Osh; wat helemaal niet onplezierig is in een van de heetste steden van Kirgizië. We logeren in een riant huis, tussen de Sovjet flatjes, van een dame van de VVV. Een grote tuin, met een BMW geparkeerd onder een afdak van druiven. De BMW heeft overigens een visje op de kofferbak en komt uit Denemarken. Ik ben benieuwd of ze weten wat dat visje betekent. In een stad waar op de markt t-shirts met Islam, Muslim of Musilman verkocht worden vermoed ik van niet.
Die markt is voor ons eigenlijk het hoofddoel van ons verblijf. Er is ook een heilige rots, met een moskee, maar die laten we waarschijnlijk links liggen. Aan het eind van de middag vliegen we naar Bishkek en er moet nog geshopt worden. Gisteren zijn we daar na aankomst al mee begonnen. Op zondag is de markt het grootst, dus daar wilden we nog wel wat van meekrijgen.
De taxirit van Arslanbob naar Osh verliep zeer gladjes en decadent, met zijn tweeën in een grote volkswagen stationcar. Onderweg deden we Ozgon even aan om de mausolea daar te bekijken. die waren mooi en redelijk intact en niet al te bot gerestaureerd. Mooi metselwerk met ingewikkelde patronen, waarbij de Amsterdamse School verbleekt tot Duplo voor 2-jarigen. Het vlakbij gelegen parkje was historisch zo mogelijk nog interessanter. Er stonden 4 monumenten op een rijtje, die het wel en wee van de 20e eeuw mooi samenvatten: een beeld van Lenin (uiteraard), een zuil ter herdenking van de Tweede Wereldoorlog , een beeld ter nagedachtenis van de gesneuvelden in Afghanistan (1979-1989) en een beeld om de slachtoffers van de etnische rellen in 1999-2000 te herdenken. Alles in dezelfde goudbruine kleur en sociaal-realistsche stijl uitgevoerd.
Eenmaal in Osh zijn we na een zeer trage luns in een fastfood restaurant dus meteen naar de Bazaar gegaan. Veel kleding, heel veel kleding, in verschillende gradaties van afgrijselijkheid, met soms onbedoelde komische opdrukken. En een hoog Islam-gehalte dus. Hier lopen toch wel veel jongeren rond met zulke t-shirt waarbij het wel als statement bedoeld is, lijkt het. Het zou mij niet verbazen als het smeulende Islamisme hier van buitenaf "subtiel" gevoed wordt. Neemt niet weg dat het wel leuke souvenirs kan opleveren. Hoewel ze me gisteren geen Islam-shirt wilden verkopen.

Bisskek, 6 augustus 2013

Dat t-shirt heb ik uiteindelijk toch nog weten te scoren bij een dame voor wie de kassa boven de Koran ging. En die Rots van Suleyman (Troon van Solomon) hebben we in de ochtend toch nog beklommen, vlak voordat de hitte enorm werd.Het is vooral een bedevaartsoord, waar eigenlijk niets te zien is, maar wel aardig vanwege het uitzicht over de stad, en enkele religieuze eigenaardigheden, zoals een glad uitgeslepen stuk rots waar vrouwen vanaf glijden om hun vruchtbaarheid te verhogen. Jessica heeft een poging gedaan, haar lot is nu in Allah's handen. De markt was ondanks de maandagsrust toch nog aardig druk en dus leuk. Om drie uur zijn we , uiteraard veel te vroeg, naar het vliegveld gereden, voor de vlucht van 45 minuten naar Bishkek. Op het vliegveld aldaar hadden we de grootste moeite om met goed fatsoen met een taxi weg te komen. Na veel geschreeuw en getouwtrek konden we samen met een knetterdronken man weg. Hij zat de hele reis te jammeren in zichzelf, dat hij het zo zwaar had, ongetwijfeld. Er moest gestopt worden voor een koude fles water, waar wij ook van mee moesten drinken. Hij belde zijn dochter nog voor ons om in het Engels mee te praten. Gelukkig konden wij er als eerste uit. Het hotel had, ondanks onze reservering, alleen nog een anderhalf-persoons-kamer. Maar ook op de bank viel prima te slapen, na het wegwerken van een 1,5 liter fes bier. Waar ik vanochtend dan toch enigszins brak van was. De blini's bij het ontbijt maakten dat dan weer goed. De hele dag door de stad geslenterd, op strooptocht naar leuke of gekke dingen. Daar zijn we behoorlijk in geslaagd, zodat we nu niets meer hoeven. Nog een beetje hangen bij het zwembad, gezellig met twee dikke sportschool-Russen. En vannacht met een taxi weer naar het vliegveld. Eens kijken of Pegasus air onze kleedjes in een keer in Amsterdam weet te krijgen