Almaty ? - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Almaty ? - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Almaty ?

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

31 Juli 2011 | Kazachstan, Alma-Ata

terug van lang weggeweest op waarbenjij.nu
na een blogloze reis vorig jaar in China, wegens blogspot-censuur, blijkt ook in Kazachstan de vrijheid van internetten niet optimaal. en dat allemaal ondanks de grote hoeveelheden wifi-spots hier in de stad. vanmiddag al even face-gebookt op een terras (dat mag blijkbaar weer wel), dankzij mijn nieuwe notebook, en nu even online op de hotelkamer. ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik dat ooit nog eens zou doen.
Velen hadden ook nooit gedacht dat ik eens in Kazachstan zou belanden, maar daar hield ik dan wel al enige tijd serieus rekening mee. zijnde het meest toegankelijke van de Centraal-aziatische republieken leek me dat al langer een goede plek om te beginnen in deze regio. om dat in de zomer te doen is dan weer niet heel erg slim, want het is hier loeiheet, maar ja, de KLM heeft Almaty niet voor niets nu in de aanbieding voor ijverige puntenspaarders zoals ik. voor weinig geld kon ik dus heen en weer. en heen dan ook nog eens ge-upgraded naar de businessclass!! geen idee waar ik het aan verdiend heb, maar de baliedame bij de gate viste me uit de rij en ging kijken of ze me wat meer beenruimte kon geven; en dat bleek alleen voorin te kunnen. wat een feest is dat zeg. luxe stoel, lekkere wijntjes, servies en bestek van Marcel Wanders met eten van Jonnie Boer. een zeer relaxed reisje dus. op het vliegveld stond een hele grote, zeer zwijgzame Rus met een bordje met mijn naam op me te wachten, dus binnen no time was ik in het hotel.
waar het helaas ook heel erg warm was. tegen de tijd dat de airco de kamer een beetje had kunnen koelen, was het al tijd om op te staan.
Vandaag een eerste voettocht door de stad. even naar de kerk, Russisch Orthodox, in het Panfilov Park, tussen de behoofddoekte Russische vrouwtjes. hoefddoeken qua moslima zijn hier dan weer nergens te bekennen. dat kan aan de stad liggen, nog erg Russisch, of Kazachstan is minder musli dan ik gedacht had. wat qua eten de komende weken gunstig zou zijn, want morgen begint de ramadan....
met een kabelbaantje de berg Kok-Tobe opgehobbeld, in de hoop op wat verkoeling. maar het bleek meer een heuvel. wel met mooi uitzicht op de omliggende bergen met, geloof het of niet in die hitte, besneeuwde toppen. veel tacky entertainment op die heuvel. en een heus standbeeld van de Beatles.
wat bij ons maar niet van de grond komt, staat hier in volle glorie in een enorm protserig gebouw: het Nationaal Museum. van stenen pijlpunten tot de nieuwste publikaties van president Nazerbaev. dat lijkt sai voor buitenstaanders, maar dat viel mee. veel mooie kleden (van vilt) en kleding. en veel info over alle verschillende rassen en volken die hier samen leven. met veel andacht voor.... de Koreanen. die band schijnt echt al eeuwen terug te gaan, maar dat kon ik helaas niet lezen, noch in het Kazach, noch het Russisch en hels ook niet in het Koreaans :-) dat zoeken we nog op.
morgen wellicht naar Medeu, de schaatsbaan in de bergen. een fijn stukje Sovjet- en sporthistorie. en eens op onderzoek naar bussen en treinen, om hier weer vandaan te gerken.

• 31 Juli 2011 - 17:02

Anne-Marie:

Wat hebben de Beatles met Kazachstan (of andersom)?. Leuk dat je naar Medeo/Medeu gaat, inderdaad behoorlijk wat sportgeschiedenis. Viel Hilbert van der Duim daar niet over dat beruchte vogelpoepje??? Beetje overbodig zeker om te vragen of ze daar ook trots op Borat zijn ;-) .
    Have fun...