vals plat - Reisverslag uit Leh, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu vals plat - Reisverslag uit Leh, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

vals plat

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

03 Augustus 2009 | India, Leh

na drie dagen lopen zijn we weer terug in de bewoonde wereld, dwz Leh. het is hier ineens mega-druk, met vooral veel franse tourgroepen.
wat was het de afgelopen dagen dan heerlijk rustig. op 1 augustus vertrokken we naar een klein dorpje in de buurt van Spituk, voor het begin van de trek. daar stonden de paarden op ons te wachten. of liever gezegd op onze bagage, want wij moesten vooral zelf lopen.
het begon allemaal heel gemoedelijk, met een wandeling door een kloof. nog niet teveel stijgend, dus nog niet teveel hijgend. de kloof kwam uit bij het dorpje Rumbak, de laatste bewoonde plek op de route. daarvandaan was het langzaam stijgen naar het "basiskamp" onderaan de pas. die hele route liep over een kale, droge, hete vlakte, die allesbehalve vlak bleek te zijn. er leek geen einde aan te komen, we liepen te hijgen als de spreekwoordelijke oude karrepaarden. net na de middag kwamen we aan op de plek waar we gingen overnachten; dat leek een korte wandeldag, maar we vonden het wel prima zo. de hele middag een beetje gehangen, gedut, en in mijn geval nog wat geklommen voor een leuk uitzicht over het kamp. de paarden werden losgelaten en waren al snel nergens meer te bekennen.
er werd zeer uitgebreid voor ons, en de meewandelende franse zusjes, gekookt. heerlijk in de kooktent gegeten.
daarna werd het donker, en was er niets meer te doen. dus ieder zijn of haar tentje in, voor een hele lange, en vooral ook hele koude nacht. onze slaapzakken bleken hier toch niet echt goed genoeg. naarmate de nacht vorderde hebben we steeds meer kledingstukken aangetrokken, maar met weinig resultaat.
's ochtends waren we blij dat het zonnetje boven de bergen verscheen, zodat we konden opwarmen, en in de zon ontbijten. we kregen wel nog allemaal een bakje warm water om te wassen, maar de koude klamme zweetluchten van de nacht waren nauwelijks te verdrijven. gelukkig bestaan er 1001-dingen-doekjes :-)
dag twee moest de pas, Stok-La, bedwongen worden. vanuit het kamp, op ongeveer 4000 meter, naar 4900 meter, over een oeverloos zigzaggend paadje, over een zwarte helling met prachtige felgroene toefjes struikgewas. dat was zeer zwaar werk, voor ons oude taarten uit de hollandse klei. uk heb natuurlijk al helemaal geen conditie, maar toch, met veel concentratie komt een mens ver. een zeer regelmatige tred, een regelmatige ademhaling en een leuke mantra kom je vanzelf boven. volgens de gids was het beter om helemaal niet te stoppen, maar gewoon langzaam doorstappen; maar dat werkte bij ons toch niet.
na twee uur zwoegen stonden we dan toch echt boven! met een spectaculair uitzicht aan beide kanten. de paarden uit het kamp haalden ons hier in. de afdaling was eigenlijk zwaarder. niet qua ademen, maar qua lopen. het grootste deel ging over een akelig smal richeltje op een nogal beweeglijke grindhelling. je moest enorm concentreren op ieder stap. iedere steen waar je je voet opzette kon ook zomaar wegschieten.....
maar ook die afdaling hebben we overleefd. na nog een uur door een kloof, waarin we nog een kudde hertachtige berggeiten tegenkwamen, bereikten we het tweede slaapkamp. hier bleek het 's nachts een stuk beter uit te houden. alleen lag de rivier hier weer een onhandig klimmetje bij de tenten vandaan. had je net met veel moeite en acrobatiek ergens op een veldje achter een muurtje zitten poepen, moest je weer helemaal naar beneden klimmen om je handen te wassen, en weer omhoog klauteren naar de tenten. ook heel vermoeiend. en lang leve de 1001-dingen-doekjes!
de laatste etappe vandaag was heel kort en eenvoudig, afdalend door een kloof, en verder door een rivierbedding; die grotendeels droog was. opsommige plekken moesten we de kolkende stroom(pjes..) toch oversteken, wat de nodige natte voeten opleverde.
bij terugkeer in Leh hebben we meteen weer verder gepland en zaken gedaan. we hadden al de vlucht van Leh naar Delhi op 5 augustus geboekt. nu hebben we ook een vlucht van Khajurao naar Delhi op 12 augustus geboekt. hebben we een week om Gwalior, Orchha en Khajurao te doen. en morgen nog een hele dag om hier te shoppen, en ook de dag voor vertrek in Delhi nog een hele dag om te shoppen. of dutjes te doen, want daar zijn de dames ook dol op....