Sapporo - Aomori - Sendai - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Sapporo - Aomori - Sendai - Reisverslag uit Sendai-shi, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Sapporo - Aomori - Sendai

Blijf op de hoogte en volg jasper

17 Februari 2018 | Japan, Sendai-shi

In Nederland roep ik bij de eerste de beste treinstoring door herfstbladeren of sneeuwval altijd dat ze daar in Japan nooit last van hebben, maar uitgerekend op onze langste reisdag ging het hier toch mis. Bij aankomst op het station in sapporo stond er al een bord naast de toegangspoortjes met een foto van een ondergesneeuwde trein en een buigend infoteam van de spoorwegen klaar om uit te leggen dat de eerste 4 treinen naar Hakodate geannuleerd waren. Bij het loket was de eerste trein waarop we konden omboeken die van kwart voor drie, maar zonder de garantie dat die ook daadwerkelijk reed. Flink wat uren extra door te brengen in sapporo dus. Maar dat lukte met de Starbucks en een boekhandel en een wandeling naar een mal museum redelijk. Gelukkig vertrok deze trein ook daadwerkelijk, maar het bleek een moeizame rit. Omdat hij overvol was duurde het in- en uitstappen op ieder station enorm lang, waardoor de vertraging steeds groter werd. Vanaf een bepaald station moest er ook nog ellenlang gewacht worden tot het volgende traject was schoongeveegd, dus het was duidelijk dat we onze aansluiting op de shinkansen zouden missen. Maar wonder boven wonder arriveerden we net op tijd voor de een na laatste trein van de dag. Personeel stond al klaar om gereserveerde plaatsen om te boeken, dus om half negen zoefden we alsnog in het meest spectaculaire model shinkansen door de tunnel van Hokkaido naar Tohoku. Aomori bleek een slaperig provinciestadje, bedekt onder een dikke laag sneeuw. Vrijwel geen restaurant meer open, dus we hebben een supermarkt maaltijd op de hotelkamer gegeten. Het ontbijt de volgende dag was aanzienlijk leuker, op de vismarkt. Met een bonnenboekje kon je langs de visverkopers zelf je maaltje verse rauwe vis bij elkaar scharrelen en ter plekke opeten. Ultra vers en erg lekker. Met een boemeltreintje een dagtochtje naar Hirosaki gedaan, naar het enige kasteel in deze noordelijke regio. Zowaar de hele dag in de zon. We slenterden zo op het gemakje rond dat we de geplande trein terug naar Aomori misten. Maar dankzij de geneugten van de Railpass konden we onze reservering voor de shinkansen naar Sendai ter plekke weer wijzigen in een latere trein, die we vervolgens soepeltjes haalden. Vandaag vanuit sendai weer een boemeltochtje, nu naar Matsushima. Volgens Japanners een van de mooiste kusten van het land. Dat kwam nu in de winter niet zo tot zijn recht. Ondanks de zon was het, door de enorm gure wind, ijskoud. Twee mooie zen tempels bezocht, gegrilde zeefauna gegeten en A heeft lekker geshopt. Tegen drieën begon het te sneeuwen en werd het echt onaangenaam koud, dus terug naar Sendai, waar we op het station vergast werden op de ontknoping van de 1000 meter dames. Met NL op 1 en JP op 2 en 3. Wat later dan weer niet live bleek te zijn, maar al van een paar dagen geleden. Morgen is de bedoeling dat we zelf weer in actie gaan komen, als we naar Zao Onsen verhuizen, voor een potje gemengd a-synchroon skiën voor senioren.
PS: om zeer duistere redenen verschijnen de nieuwe geplaatste foto's allemaal onder het eerste verslag.

• 17 Februari 2018 - 21:06

Ine:

Wat een geweldige reis ! Geniet van wat nog komen gaat maar mis het vliegtuig naar NL niet.
    Veel plezier en groetjes van Ine