Krijg nou de pleuritis... - Reisverslag uit Yinchuan, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Krijg nou de pleuritis... - Reisverslag uit Yinchuan, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Krijg nou de pleuritis...

Blijf op de hoogte en volg jasper

19 Mei 2018 | China, Yinchuan

Niet echt de titel die u hier verwacht waarschijnlijk, maar toch van toepassing, geheel tegen mijn planning in. En nee, ik heb geen terugval van die ordinaire aandoening uit februari, maar het zilveren kruis heeft besloten dat ik de toen gemaakte ziekenhuiskosten nu moet betalen en dat verstoort mijn zorgvuldige financiële planning. Nu gaat er geen reis van mij voorbij of er is sprake van bancaire creativiteit, maar dit was wel erg onvoorzien. Tot woensdag even aan de instant noedels en streetfood dus. Vanochtend op de grootste antiek- handwerk- en vlooienmarkt ook al fijn lopen stunten. Tussen de honderden stalletjes een dame gevonden met de nodige fotoboeken naar mijn smaak. Ik dacht een leuk koopje te hebben, maar het gebruik van de komma op het mobieltje bleek door de dame anders bedoeld dan ik dacht. Met het geld al uit de knip bleek de prijs dus helaas 10 x zo hoog. Zij vond het eigenlijk ook wel grappig. Maar de aanhouder wint, en op het wat ongeregelder buitenterrein van de markt vond ik toch nog 3 vergelijkbare boeken voor de prijzen die ik bedoelde. Met een van die boeken kan ik potentieel mijn hele reis terugverdienen, maar daar heb ik nu niets meer aan.
Maar genoeg over geld, het is weer een groot feest om in China te zijn. Ik logeer in een leuke wijk. Veel leuke straatjes, veel zang en dans in parken en op pleinen. Lekker eten, mooie musea. Gisteren een draak van een moderne opera gezien, van een Duitse man die op Wikipedia heel curieus als zakenman en componist wordt omschreven. Het gedrag van het publiek was verreweg het boeiendst. Het kwam te laat, liep continu in en uit, keek op het mobieltje of maakte foto's, wat door de zaalwachten met laserpen en werd afgestraft.
Vanavond op de nachttrein naar Yinchuan. Met een treinkaartje dat hier bij aankomst in het hotel al op me lag te wachten. En de VPN op de mobilette doet het dus ook, dus ik kan vrolijk blijven twitteren en googlen.

• 20 Mei 2018 - 18:48

Anne-Marie:

Lekkere timing van het zilveren kruis!!! Van pleuritis kom je dus toch niet zo makkelijk af. Als je tekort komt, kun je altijd nog een crowdfunding-actie opzetten! Of snel die boeken online zetten en verkopen die hap

• 21 Mei 2018 - 06:13

Hanny Gilijamse:

Lieve Jaz, beter 2x de pleuris dan één maal iets anders.... de helft van Nederland krijgt elke week de pleuris tenslotte ! Ik heb alle gif in Australië kunnen vermijden, slangen en spinnen zijn volop aanwezig maar daar krijg je geen pleuris van, niemand wenst je dat toe. Wel weer zware fotoboeken in je rugzak rondsjouwen ? Denk dan maar aan je banksaldo. Groeten van Hanny en veel plezier gewenst.