Tokio - Reisverslag uit Tokio, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Tokio - Reisverslag uit Tokio, Japan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Tokio

Blijf op de hoogte en volg jasper

23 Februari 2018 | Japan, Tokio

Zojuist volledig doorvoed en doorrookt teruggekeerd van ons laatste avondmaal in Tokio. In een bomvolle izakaya, waar blijkbaar nog gewoon gerookt mag worden, een arsenaal aan lekkere kleine gerechten gegeten. Een lekkere afsluiting van een mooie dag en een geweldige reis.
Eerst nog even terug naar Shibu Onsen, war ik toch wakker werd met zere heupen en schouders van een nacht op de futon. Heel verantwoord als je de hele nacht stil op je rug kunt liggen, maar minder geschikt voor draaierige types als ik. Het hete bad was dan wel weer erg lekker. Niet de moeite genomen om in alle vroegte in mijn kamerjas de straat op te gaan om een openbaar badhuis te bezoeken, maar de variant in het hotel was ook lekker. Het ontbijt was ook weer een feestje en om negen uur werden we naar de ingang van het snowmonkey park gebracht. Daar was flink wat veranderd sinds mijn bezoek in 2010. Restaurantjes en een heuse souvenirwinkel. De tocht door het bos van ongeveer een half uur was nog even mooi, en koud. Maar nu ook redelijk druk. Bij het bad leken in eerste instantie meer mensen dan apen te zijn, maar dat viel uiteindelijk toch nog mee. Er werd niet heel veel gebadderd, maar des te meer door de sneeuw en rond het riviertje gebadderd. De apen negeerden de bezoekers volkomen. En zo hoort het natuurlijk ook. Tegen de tijd dat wij weggingen was het wel enorm druk geworden. Ik ben bang dat er nog een moment komt dat je daar alleen in vooraf geboekte timeslots wordt toegelaten. Maar nu was het de kou en de kuddes Australiërs nog meer dan waard. Met de bus nar het station van yudanaka gereden, waar onze bagage al was afgeleverd. Vlot naar Nagano gereden en daar overgestapt op de shinkansen naar Tokio ons hotel bleek er op roltrap afstand van het station te liggen, dus snel ingekwartierd. ''s avonds naar het bruisende Shibuya gegaan oor het beroemde kruispunt, te duur eten en een eerste shopronde. Donderdag was het helaas tegen de voorspellingen in erg nat en koud. Veel geshopt op de markt van Ueno, pruimenbloesem gespot bij en tempel in de buurt en' 's avonds van een tentoonstelling en het uitzicht genoten in het mori art center.
Vandaag wilden we aanvankelijk met de trein naar Kawazu, waar de eerste grote hoeveelheden sakura te zien zijn. Maar de reistijd leek ons toch iets te veel, dus besloten om in Tokio te blijven. We hadden ook een uitnodiging van de fotograaf Toshio Enomoto om te gaan eten, dus dat werd nu een sushi lunch in tsukiji, de wijk rond de grote vismarkt. Dat werd uiteraard een feestje, met heerlijke sushi die aan de bar voor onze neus werd klaargemaakt. Dat is echt van een totaal andere orde dan bij onze sumo. Om kwart voor twaalf zaten we al aan de sake, dus de stemming zat er in. Na de lunch zijn we naar het shinjuku park gegaan, waar drie bomen in bloei zouden staan. Die informatie kwam op mysterieuze wijze tot Toshio, maar bleek te kloppen. De jacht op sakura heft wel wat van onze zoektocht naar het eerste kievitsei. Bij de drie bomen was uiteraard een flinke groep fotograferende Japanners te vinden. Wij hebben er ook flink ons best gedaan.
De grootste uitdaging is nu, vooral oor A, om alle aankopen in de rugzak te proppen. En morgen bijtijds opstaan om naar het vliegveld te treinen. Mocht er iemand veel zin hebben in een dagje Brussel, wij komen daar om half zes aan......

• 23 Februari 2018 - 14:48

Henny Gilijamse:

Nou, dat is weer een mooie reis geweest ! Goede terugreis ! Jullie komen hier ook in de kou aan. De russische beer is op komst...