Oud en nieuw en nieuwer - Reisverslag uit Daejeon, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Oud en nieuw en nieuwer - Reisverslag uit Daejeon, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Oud en nieuw en nieuwer

Blijf op de hoogte en volg jasper

01 Januari 2014 | Zuid-Korea, Daejeon

De kop is eraf, van het nieuwe jaar. Of eigenlijk het hoofd, want het wordt het jaar van het paard. Oud en nieuw stonden in het teken van twee dagtochtjes. Met oudejaar naar Gongju, de oude hoofdstad van het Baekje keizerrijk, en vandaag naar Songnisan Nationaal Park, met de Beopjusa tempel. Qua sights was Gongju echt iets voor de liefhebber, want strikt genomen valt er niet heel veel te zien. Een oud fort (dat wil zeggen een muur om een heuvel) en zes keizerlijke graven (dat wil zeggen grasbulten op een berghelling). Ik zou er als ik u was niet meteen voor op het vliegtuig springen, maar ik heb er een leuk dagje aan gehad. Een aardig busreisje dor berg en dal, een mooi museum met de grafvondsten uit die grasbulten. Veel gouden sieraden. Een zeer zwaar op de maag vallende paejeon, een dikke pannekoek met bosui, garnalen, inktvis en mosselen. Door het fort werd ik ongevraagd rondgeleid door een 64-jarige gepensioneerde lerares Engels. Haar Engels was uiteraard beter dan mijn Koreaans, maar als de jeugd van zulke leraren afhankelijk is, zal het niet veel worden. maar grappig was ze wel. ze liep rond met een schriftje, waar alle uitleg netjes in stond geschreven. Ze had het meeste uit haar hoofd geleerd en raakte van slag als ik, uit oprechte belangstelling, iets vroeg. Ze was Gristelijk, zoals zeer veel Koreanen. Hier in Daejeon stikt het werkelijk van de kerken. die vallen vooral in het donker op, als de neon kruizen aangaan. Ze wist me nog te vertellen dat niemand eigenlijk iets doet met oud en nieuw. Alleen boeddhisten gaan op nieuwjaarsdag naar de tempel.
Op weg terug naar het busstation een fotoserie gemaakt van parkeerplaatsen van love motels. Ja, alles is een onderwerp. En terug in Daejeon was gelukkig de markt nog in volle gang, goed voor een fotoserie van curieuze groenten en artistieke vissen. Daar krijgen wij immers ook nooit genoeg van.
's Avonds toch maar het centrum in om te zien of er iets van oudejaars- activiteit was. In de centrale overdekte winkelstraat was een soort facebookevent van scholieren gaande. Die waren allemaal bijelkaar gekomen met bordjes "free hugs". Het waren er ontzettend veel, dus ik kon er niet geheel aan ontkomen. De overkapping van de winkelstraat bleek een soort LED=baldakijn te zijn, waar een wervelende licht-en-videoshow op vertoond werd. Variërend van leuke patroontjes tot commercials en zelfs echte videokunst. Met heel veel muzikaal lawaai erbij uiteraard, zodat het geheel toch iets van vuurwerk had. Dat concept mag in Nederland overgenomen worden wat mij betreft. Op tv een saaie show met Koreaanse artiesten, en om 12 uur werd in Seoul de bel geluid in de bel-toren.
Koreanen reizen het hele land door om op een paar plaatsen aan de oostkust de zon te zien opkomen op 1 januari. Dat vond ik iets te veel moeite. Dus ik zag om half acht de zon opkomen boven de parkeerplaats van het hotel. Wel al vroeg op pad om bijtijds de bus te halen naar het Songnisan Nationaal Park. Voor het betere wandelwerk, en voor de Beopjusa tempel, met de grootste staande Boeddha van het land (en wellicht de wereld, dat ben ik even kwijt). De tempel bestaat uit een ratjetoe van oude, gerestaureerde en geheel herbouwde paviljoens en pagodes. Met de boeddha dus als meest recente aanwinst, uit 1990. Overigens wel naar een model dat er in eerdere eeuwen in diverse verschijningen en materialen heeft gestaan. Ik heb me niet aan een beklimming van een van de omliggende pieken gewaagd. Er lag sneeuw en ijs en het was nogal glad. De meeste Koreanen gingen gekleed in de meest moderne outdoor kleding. Met ijzers onder de schoenen en stokken. Allemaal uiterst professioneel, voor een piekje van net 1000 meter. Ik vond een wandeling van een kilometer of tien wel weer genoeg. Er was tenslotte ook nog een leuk marktje met wederom zeer artistieke uitstallingen van lokale vruchten, knollen, wortels en onherkenbare flora.
Morgen verwacht ik de reis zuidwaarts voort te zetten, naar Jeonju. De geboorteplaats van de bibimbap. Om die straks weer extra te waarderen heb ik zojuist heerlijk ordinair een Wild Shrimp Burger bij de Lotteria gegeten.

  • 01 Januari 2014 - 13:37

    Willemijn:

    Happy you year!

  • 01 Januari 2014 - 19:36

    Hanny:

    Hallo Jasper, zit je in Korea en dan wordt je geconfronteerd met Shakespeare ! Ergens is er altijd wel een rotten smell te vinden natuurlijk dus dat zal er daar ook wel zijn. Net effe terug van 2 weken Alicante bij mijn overwinterende zus en zwager heb ik jouw berichten gelezen en daar geniet ik elke keer van.
    Ik vind het minder dat ik tegelijkertijd mag lezen dat ik voor € 28.- naar Antwerpen kan gaan en voor € 39.-naar Boedapest of naar Praag. Denemarken was er niet bij, wel een enkele reis Frankfurt. Boedapest lijkt me wel wat maar de rest niet. Internet is een prachtig medium!!!!!!!!!Je nicht Anne-Marie zit momenteel op Fraser Island (Australië) en daar zou ik nog wel een tweede keer willen zijn. Flora en fauna is nergens anders aan te treffen. Free hugs zijn er ook niet tenzij je een dingo zou willen omhelzen. Dus, count your blessings Jasper en ik zeg gestolen van Willemijn : happy you year

  • 01 Januari 2014 - 19:39

    Hanny:

    Hi jasper,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Daejeon

Korea, kerstkoopje van KLM.

Op zoek naar sneeuw.

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2014

" I'm still hungry !"

06 Januari 2014

Island Life

04 Januari 2014

Mokpo !

02 Januari 2014

Vorstelijk slapen?

01 Januari 2014

Oud en nieuw en nieuwer
jasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 150351

Voorgaande reizen:

17 Mei 2018 - 31 Mei 2018

(niets) nieuws uit China

10 Februari 2018 - 24 Februari 2018

Japanse winter

19 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Tijd voor Tolstoi

06 Maart 2017 - 20 Maart 2017

Made in Taiwan

16 Februari 2015 - 05 Maart 2015

Vooruit met de geit !

26 Oktober 2014 - 09 November 2014

Terug naar India

26 December 2013 - 10 Januari 2014

Korea, kerstkoopje van KLM.

16 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Kirgizië, omdat het kan.

23 April 2013 - 05 Mei 2013

Russische lente

21 December 2012 - 13 Januari 2013

Chinees ijs

16 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Zomer in de kaukasus

29 Maart 2012 - 16 April 2012

Fujian - China

30 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Kazachstan

15 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

India, alweer.....

30 Maart 2009 - 12 April 2009

cherryblossom 2009

01 Oktober 2008 - 22 Oktober 2008

spring, summer, samsung, winter

20 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

in Europa

08 Januari 2008 - 28 Januari 2008

kites, cows en cricket

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: