ahmedabad heeft 't ! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu ahmedabad heeft 't ! - Reisverslag uit Ahmedabad, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

ahmedabad heeft 't !

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

13 Januari 2008 | India, Ahmedabad

hierbij verklaar ik Ahmedabad maar meteen tot de meest onderschatte stad van India. het staat in de boeken als te druk, te chaotisch en te stoffig, met her en der wat mooie gebouwen voor de echte liefhebbers. maar dat is wat mij betreft allemaal geneuzel. het is echt een topstad. 9 jaar geleden, toen ik hier mijn "topontmoeting" met Rixt had had ik al zo'n vermoeden dat het er leuk was, en dat wordt nu volledig bevestigd. gisteren na aankomst meteen een klein rondje door het centrum gewandeld, en dat was meteen een piek-ervaring. nog nooit zoveel Indiers bijelkaar in 1 straat gezien! inderdaad druk en vooral erg chaotisch; heb er een kwartier over gedaan om een straat over te steken, maar dat was juist een enorme trip. de meeste indiers hebben hier een paar dagen vrij vanwege het vliegerfestival van morgen, dus er wordt, net als bij ons, enorm geshopt. en iedereen moet vooral nog vliegers inkopen; net als bij ons het vuurwerk.
het slechte nieuws is dat de darmflora nog steeds volledig de kluts kwijt is. de darmen kunnen niet kiezen tussen vertoppen, leeglopen en ontluchten, en doen het uit pure wanhoop dan maar allemaal tegelijk. het goede nieuws is dan weer dat het de pret niet kan drukken; en dat ik een geweldig restaurant hier naast de deur heb' Green House, dat geheel macro-dynamisch en eko-verantwoord is. ik heb dan ook alleen nog maar daar gegeten, moet ik bekennen. ze hebben er zelfs bruin brood, en dat is volgens Maarten 't Hart goed voor de ontlasting.
vanochtend naar de zondagsmarkt, op de rivieroever geweest. eveneens een piekervaring. vooral veel huishoudprullaria te koop, van nieuw, tot 2e hands en zelfgemaakt. ook een leuke beestenmarkt erbij, met vooral geiten, kippen en duiven. toen de videocamera gesignaleerd was wilde iedereen met z'n levende have gefotografeerd worden. in de nieuwe stad daarna for something completely different: een tentoonstelling over het late werk van Le Corbusier, in een gebouw van hem zelve. zowel expo als gebouw zeer de moeite waard.
dan toch nog even de uien en knoflook: die eten de Jain dus niet, omdat ze ervan overtuigd zijn dat deze gewassen toch een soort van levende wezentjes bevatten. dat zijn natuurlijk die beestjes die na het eten in je darmen zo tekeer gaan :-) nee, die Jains zijn zo gek nog niet.
morgenochtend, nog voor zonsopgang, barst dus het vliegerfeest los. mensen vliegeren vanaf het dak van hun huis, en de sport is om zoveel mogelijk andere vliegers uit de lucht te meppen. er gebeuren altijd veel ongelukken: mensen die van daken storten, vingers die door de scherpe lijnen worden afgesneden en andere feestvreugde. men adviseerde me al om een sjaal of handdoek om de nek te dragen......
na morgen babbel ik wellicht door als een reiziger zonder kop. niemand merkt het verschil.

• 13 Januari 2008 - 20:13

Anneke:

Na het vliegerfeest door kletsen zonder kop, dat kan nog wel eens veel "verlichting" geven....;-)

• 15 Januari 2008 - 14:15

Pa En Moe Vanuit Han:

Het is koud en nat in Hanoi, maar oompje Ho ligt er keurig bij !
    Heb je het vliegeren overleefd ?
    Ma ligt met koorts op bed, en dat geldt voor meer dames uit het gezelschap. Overgang van het weer zullen we maar zeggen. Morgen gelukkig nog een vrije dag om uit te zieken.

• 17 Januari 2008 - 09:14

De Remmetjes:

Heb je nog een aardiggeitje meegebracht van de markt?