met de macarena naar Champaner - Reisverslag uit Baroda Mev, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu met de macarena naar Champaner - Reisverslag uit Baroda Mev, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

met de macarena naar Champaner

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

11 Januari 2008 | India, Baroda Mev

laat ik maar eens beginnen met het beantwoorden dan wel corrigeren van jullie reacties :-)
nee, Jildiz is hier niet bij mij. die zit gewoon met haar man op de bank, zoals dat hoort. (nadat ze eerst in frankrijk twee weken onder de elektrieke deken..) we hebben echter wel intensief sms-contact, ondanks de suggesties van sommigen onder u dat dat wel eens heel veel geld zou kunnen kosten. maar dat zien we dan wel weer. of zelfs dat niet, want ik krijg nooit meer rekeningen van de Orange.
in de bus naar Baroda zat dus een heel klein indiaas menneke (wel heel hip)naast me die bij de tweede film die we voorgeschoteld kregen gezellig zat mee te zingen met de ongetwijfeld grote hits.
mijn taxi-chauffeur die ik vandaag de hele dag tot mijn beschikking had draaide wat oubolliger werk, in de categorie un,dos,tres-ricky martin en de macarena, maar dan door indiers nagedaan. heel fijn. die taxi was nodig om dat er geen bus bleek te gaan naar Champaner....zei men. ik zal er nooit achter komen of dat echt zo is, of dat het een dealtje met de taxibedrijfjes is. nou ja, het is ze gegund. voor 18 euri kun je je de hele dag rond laten rijden. en zo kwam ik dus in Champaner, maar de stoeltjeslift, die overigens een cabinelift was. ging een heel ander fort op, dat allang geen fort meer was, maar meer een pelgrimsoord voor zowel hindoes, muslimannen en jains. die jains vormen een van de kleinste religieuze minderheden in India. het geloof lijkt enigszins op het boedhisme, maar is nog iets strenger in de leer. zeer strikt vegetarisch. de ware gelovigen dragen zelfs een mondkapje, omdat ze anders met een ademtocht wel eens een insect in zijn vlucht zouden kunnen storen....hoe ver kun je gaan? of ze wel auto mogen rijden, zoals mevrouw Tieme ongetwijfeld vindt, weet ik niet, maar op dat gebied verwacht men hier binnenkort een revolutie. gisteren werd met veel bombarie de Tata Nano gepresenteerd. de One-Lakh-Rupee-Car. een auto van 100.000 rps, dat is nog geen 2000 euri. een soort smartje. ziet er niet uit, maar erkunnen wel 4 a 5 mensen in. wel van het formaat van dat mannetje naast me in de bus waarschijnlijk, maar toch. rijdt 1 op 20, dus qua via milieu ook nog verantwoord. maar je moet er toch niet aan denken dat nu iedere modale indier een auto gaat kopen! dan slibt het hele wegennet onmiddellijk dicht. over een paar jaar zullen we het weten, vrees ik.
Die Tata's nemen overigens al de halve wereld over. onze hoogovens, en pas ook het Engelse Leyland en Jaguar. de Tata's zijn trouwens Parsi's. ook weer een minieme minderheid, vooral levend in Bombay. maar dat terzijde.
boven op die berg was het vooral leuk vanwege het reli-circus-gehalte. maar beneden in het echte Champaner was het echt prachtig, met twee van de mooiste moskeeen die ooit gezien heb. eind 15e eeuws.
zoals u wellicht al aan mijn oeverloze gezever gemerkt had, ben ik weer min of meer in topconditie. ben nog niet aan de race geweest. gisteren eerder een soort verstopping. toch is de boel wel van slag. het ene moment heb ik honger, maar na een paar happen kan ik dan al niet meer naar eten kijken. heel bizar.
vanavond met de fine fleur van Baroda gegeten. mijn ober vond eigenlijk dat ik er niet tussen kon, met mijn reizigerkloffie, maar hij kon me natuurlijk niet weigeren. een Jain-gerecht gegeten. niet alleen vega, maar ook zonder ui en knoflook. lijkt me het ideale geloof voor Sas :-) wat voor fijne gedachtegang er achter dat uienverbod zit probeer ik nog te achterhalen.
morgen dacht ik weer verder te hobbelen, naar Amedhabad; voor een Corbusier-tentoonstelling, en het vieren van het eind van de winter met het vliegerfeest!

• 11 Januari 2008 - 22:07

Jezus:

leuk toch dat iedereen het maag-darm-feuilleton zo op de voet volgt...
    tis gewoon gezellig op de site. Helaas, in de chatroom zit ik nog steeds alleen..

• 12 Januari 2008 - 12:21

Bram:

vliegerfeest klinkt leuk, veel plezier!

• 12 Januari 2008 - 18:29

Deremmetjes:

Wij hadden gisteren een enorme ovenschotel (grootmoeders recept) met veeeel uien. Nou, nu begrijpen wij het bestaan van een uienverbod.....

• 12 Januari 2008 - 18:34

Deremmetjes:

Zing maar met ons mee:

I’m not trying to seduce you...

When I dance they call me Macarena
    And the boys, they say que soy buena
    They all want me, they can`t have me
    So they come and dance beside me
    Move with me, chant with me
    And if you`re good, I`ll take you home with me.

Ehhhh, Macarena

Now don`t you worry about my boyfriend
    The boy whose name is Vitorino
    I don`t want him, couldn`t stand him
    He was no good, so I...ha,ha,ha,ha,ha

Now come on, what was I supposed to do?
    He was out of town and his two friends were soooooo fine.

Ehhhh, Macarena

I’m not trying to seduce you

Ehhhh, Macarena

Come and find me, my name is Macarena
    always at the party con las chicas que soy buena
    come join me, dance with me
    and you fellows chant along with me.

Refrein (5x)