seoul heeft het! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu seoul heeft het! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

seoul heeft het!

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

03 Oktober 2008 | Zuid-Korea, Seoel

een chinees, een koreaan en een japanner zitten in een restaurant. ze bestellen een kom soep. deze arriveert bij alledrie met een vlieg erin. wat doen ze?
de chinees eet meteen alles op, met vlieg en al. de koreaan haalt netjes de vlieg eruit en eet de soep op. de japanner bestelt een nieuwe soep. ziedaar de verschillen in een notedop. of in een soepkom dus.
wat ik tot nu toe van Seoul gezien heb, doet denken aan Japan, meer dan aan China. maar mensen zijn net iets losser dan Japanners, en iets beschaafder dan Chinezen.
Seoul is enorm groot; de voeten zijn na twee dagen, ondanks het goede metronet, al versleten. een schaalfoutje op een kaart in de rough-guide was hier wel mede schuldig aan.....
er zijn vrijwel geen toeries. zeker niet in groepsverband, wat bij bezienswaardigheden toch echt een verademing is. vandaag in het paleis, een soort mini-verboden-stad, was het wel enorm druk, met Koreanen, maar het bleek dan ook een nationale feestdag te zijn. ook in Insadong, een soort Kalverstraat maar dan met alleen restaurants en galeries, kon je over de hoofden lopen.
in twee dagen tijd alle typisch koreaanse dingen al gezien en/of meegemaakt. Bibimbap gegeten, een rijsteprut in een hete stenen kom (zonder vliegen) met kimchi, een zeer hete ingemaakte kool-prut.
in de metro kijkt men volop film op z'n mobieltje of mp-weet-ik-hoeveel-spelertje.
je kan hier gewoon op de metro stappen om te gaan bergbeklimmen of wandelen. de bergen liggen overal rondom, en die worden massaal bewandeld, vooral door oudere dames in superprofessionele uitrusting.
ik ben nog wat te brak om al de bergen in te gaan. gisteren kon ik bij aankomst, om tien uur, het hotel nog niet in. dat mocht pas om twee uur. dus meteen door de stad gaan slenteren. zeer warm en vermoeiend. vannacht uiteraard meer wakker gelegen dan geslapen, dus vanochtend was de start ook weer moeizaam. hopelijk gaat dat de komende nacht beter....
o ja, en de mobilette doet het hier niet. ze hebben een geheel afwijkend systeem. en om nou een lokale mobilette aan te schaffen voor drie weken vind ik wat overdreven. hoe ontzettend hip en geavanceerd ze hier ook zijn.

• 03 Oktober 2008 - 14:57

Willemijn:

en de Nederlander? Wat zou die doen in dat gezelschap? Luidruchtig zijn beklag doen en weglopen denk ik...
    Wij net terug uit Barcelona. Twas fijn. Ook nog gelopen in de omliggende bergen!
    Balen dat je niet kunt smssen.. had graag een mms gekregen van het spring,summer,autumn, winter plekje...
    doei jezus

• 03 Oktober 2008 - 22:03

Saz:

Toch de volgende keer die pammetjes meenemen he..
    voor de broodnodige nach-rus?

• 04 Oktober 2008 - 11:03

Jildiz:

en ik maar smsen...ik dacht alweer dat het aan het franse lag! Maarru ik heb je geboortedatum nodig voor het ticket naar Berlijn....ja, ik ben vergeten hoe oud je bent!

• 04 Oktober 2008 - 12:17

Pa En Poe:

dat klinkt allemaal weer fijntjes. wij zijn ook zowat gepakt voor de reis.morgen om half 8 komt de taxi voor...wij hadden natuurlijk ook al ge- smst. hopelijk kunnen we in bhutan ook mailen. veel plezier verder, wij zullen ook ons best doen.