Gekkigheid! - Reisverslag uit Chengdu, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Gekkigheid! - Reisverslag uit Chengdu, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Gekkigheid!

Blijf op de hoogte en volg jasper

29 Mei 2018 | China, Chengdu

Aan al het goede komt een einde en bij deze reis gebeurt dat op spectaculaire wijze. De klap op de vuurpijl, de kers op de taart. De cliffhanger dus, weet u nog. De trip naar Chengdu stond geheel in het teken van het moderne, zeg maar gerust hypermoderne China. Dat begon al met de reis er naartoe. 750 kilometer bleek het te zijn, in 3 uur en 20 minuten, met maar één tussenstop. Stipt op tijd, met Japanse snelheid en precisie. Mijn hotel bleek pal naast het station te zijn, deze keer een meevaller ten opzichte van de foute vermelding van booking.com. Mijn plastic tasje met tandenborstel en pyjama achtergelaten en op de metro gestapt naar de New global mall, het grootste gebouw ter wereld. Met een winkelcentrum, bioscoop, ijsbaan en een heus indoor strand. Allemaal te gek voor woorden natuurlijk, maar wel tamelijk spectaculair. Bij het verlaten van het metrostation zag ik het gebouw al liggen, maar het was toch nog een half uur lopen naar de ingang. Zo bizar vertekende de schaal de afstand. Het strand en de zee maar niet betreden, enkel gelunst. En vervolgens een taxi genomen naar het doel van deze hele expeditie, het thousand plateaus art center. Hier werd het werk van de fotograaf Feng Li getoond. Hij is de grote ontdekking van 2017. Zijn boek White Nights werd alom geprezen. Hij fotografeert al 10 jaar dagelijks in de straten van Chengdu. Altijd met flits, en altijd bizarre taferelen. Beetje Martin Parr, maar dan wat duisterder en surrealistischer. En u voelt de bui vast al hangen, daar wilde ik best een foto van boven de bank hebben. Maar er was lange tijd geen info vindbaar. Totdat er ineens een website verscheen met verkoopinformatie. In Europa bleken de zaken te gaan via een mij op zich ook wel bekende Fransman. Mijn favoriete foto uit het boek was beschikbaar, maar eigenlijk net iets te groot en te duur. Bovendien moest je dat geld dan overmaken op een rekening in Hong Kong en dan maar afwachten of er wat opgestuurd zou worden. Vond ik allemaal net iets te vaag. En toen bleek er ineens in chengdu een tentoonstelling te zijn in de periode van mijn reis. Met nieuw werk. Waaronder een instant favoriet voor mij. Informatie verliep via een Engelstalig agentschap. Formaat en prijs bleken aantrekkelijk, dus ik besloot ervoor te gaan. Betaling zou kunnen zodra het vakantiegeld binnen was. Dat bleek hier dus nog niet mee te vallen, met een geblokkeerde site van ING, geblokkeerde tancodes vanwege de VPN op mijn mobiel. Maar het is uiteindelijk gelukt, en ja, de print lag klaar toen ik er vanmiddag aankwam. Voor het beeldmateriaal verwijs ik u naar Facebook. Het zal niet een ieders kopje thee zijn denk ik

• 29 Mei 2018 - 21:23

Pa: