Zhongwei - Tongxin - Reisverslag uit Yinchuan, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Zhongwei - Tongxin - Reisverslag uit Yinchuan, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Zhongwei - Tongxin

Blijf op de hoogte en volg jasper

24 Mei 2018 | China, Yinchuan

Mijn kale knar is toch weer verbrand. Was vandaag dan ook vergeten te smeren met mijn factor 50 voor baby's in de schaduw (zoals ik pas na aankoop zag). Dat spul is zo dik dat ik er het eerste uur uitzie alsof ik een witte badmuts op heb. Maar vandaag dus even niet en daar moet ik dus voor boeten. Maar dat valt allemaal gewoon weg bij de twee enerverende dagen die ik achter de rug heb. De laatste dag in Yinchuan was ook nog mooi, met het tochtje naar de tombes van de Westelijke Xia. Een soort piramides in de woestijn. Maar dat lijkt inmiddels al gewoontjes vergeleken met het dagje Zhongwei van gisteren. Het begon er slecht, met een geboekt hotel dat verkeerd op de kaart stond en mij uiteindelijk niet als gast mocht binnenlaten. Dat had booking.com er niet bij vermeld. En het had zo mooi kunnen zijn, met uitzicht op een hagelwit beeld van Mao. Maar gelukkig was het alternatief een eindje verderop prima. Niet qua uitzicht, wel qua kamer. De attractie van de stad is de Gao Miao, een bizarre opeenstapeling van tempels. Van zeer oude oorsprong, maar in de loop der eeuwen talloze malen vet- of herbouwd. Zeer kleurrijk en sfeervol. Overal werd beschreven dat er plek is voor zowel Taoïsme, Confucianisme en Boedisme, maar ik zag eigenlijk alleen maar dat laatste. Om de tempel heen een mooi aangelegde tuin, met pleintjes en watertjes en paviljoentjes. In de middag werd daar al voorzichtig gezongen, ''s avonds bleek het park het epicentrum van Zhongwei te zijn qua vertier. Het was er enorm druk. Er werd gedanst, ge-voet-shuttelt, gebadmintont, nog meer gedanst en, heel nieuw : gelivestreamd. Een zanger/gitarist stond met een ingenieuze installatie, met twee mobieltjes als camera's en eentje als karaoke tekstschermpje te gitaren en te zingen en volop te praten met zijn volgers. En daarmee trok hij dan uiteraard weer veel bekijks. Onder het beeld van Mao waren oudere heren aan het tollen en de huisvrouwen aan het dansen. Een groot feest, ik vergat gewoon te gaan eten.
Vandaag was ik, geheel onvoorzien, zelf onderdeel van een livestream. Bij het verlaten van het station in Tongxin, mijn tussenstop op weg naar Guyuan, organiseerde een mannetje het zo dat we samen een taxi namen naar de grote moskee waar ik voor kwam. Het was niet helemaal duidelijk of hij daar nou ook naartoe moest. In de auto begon hij druk met zijn mobieltje te filmen en te ouwehoeren. Ik zag in beeld ook continu commentaren van volgers verschijnen, waar het mannetje dan weer druk op reageerde. Zo nu en dan moest ik even zwaaien of wat zeggen. Het leek even leuk, maar hij bleef maar doorgaan. In de moskee kon ik gelukkig mijn eigen gang gaan. Hij bleef ergens apart staan doorkletsen. Het was een mooi complex, wonder boven wonder gespaard van de Mao tirannie. De oudere mannetjes binnen waren heel nieuwsgierig en open, de jongere generatie die net binnen druppelde voor het gebed was heel terughoudend, achterdochtig zelfs. Ik mocht niet in de gebedshal zelf, maar wel een leuke foto van de oude baasjes maken.
Daarna weermet de streamer op stap om ergens te eten. Weinig keuze, ik drukte een tentje door wat hij maar niets vond. Tijdens het eten heeft hij aan een stuk door zitten praten tegen dat schermpje. Ik was nog half in beeld, maar hij was vooral met zichzelf bezig. Aan de reacties van het restaurantpersoneel kon ik niet goed opmaken of ze dit nu normaal of bizar vonden. We deden nog een tochtje over de markt, waar hij maar bleef hinten dat hij nog wat wilde eten. Uiteindelijk kreeg ik hem zover dat hij nog ergens neerstreek en ik zelf verder kon gaan. Of hij dat laatste ook begreep weet ik niet, hij sprak en begreep geen woord Engels, maar ik ben weer naar het station gelopen. Heel apart allemaal. B
Bij aankomst in Guyuan dacht ik het helemaal voor elkaar te hebben. De bus reed precies waar ik volgens het kaartje heen moest. Maar geen hotel te bekennen. De straatnaam klopte wel. Navraag leerde dat die straat nog kilometers verder ging. Uiteindelijk heeft een behulpzaam meisje me in een taxi gezet. Het hotel bleek het aviation hotel te zijn. Vast heel handig voor het vliegveld, maar verder erg uit de richting van alles. Maar een riante kamer en een groot, verlaten restaurant waar ik gelukkig nog wat kon eten, gelijk met het personeel.
Ik ben hier enkel voor een uitstapje naar de Xumi shan grotten ; geen idee wat voor avontuur dat wordt om daar te komen.

• 24 Mei 2018 - 15:24

Myrthe:

Dank je Jasper. Ik heb onbedaarlijk( ik geloof dat dit het juiste woord is) moeten lachen om de witte badmuts. Zelf op zoek naar factor 50 had ik al wat ervaringen gelezen van gebruikers die hetzelfde meldden, dik en wit. Ik ben dus nog op zoek.