Mokpo ! - Reisverslag uit Mokpŏt, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Mokpo ! - Reisverslag uit Mokpŏt, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Mokpo !

Blijf op de hoogte en volg jasper

04 Januari 2014 | Zuid-Korea, Mokpŏt

Na twee toch wel tamelijk slechte nachten op mijn koninklijke vloertje was ik wel weer toe aan een echt bed. En dat heb ik nu, in zo'n gezellig motel. Je stopt wat geld door een gat in de muur, en er komt een hand met een sleutel en een goodie-bag uit. Dit is de beschaafde variant van een love-motel. Ik heb het vermoeden dat mijn verdieping voor "gewone" logees gereserveerd is.
De koninklijke slaapplaats was uiteraard enorm charmant. Ik heb de koninklijke kleinzoon nog even ontmoet en de hand geschud. Hij was vooral erg trots op de hole-in-one die hij pas met golven geslagen had. De kussens bleken overigens niet met rijst, maar met houtsnippers gevuld te zijn. Er werd gisteren net weer een nieuw voorraadje gemaakt. Tot de hoogtepunten van de dag behoorden de Confusiaanse Academie en de Nambu Markt. Ja, alweer een markt, met alweer veel moois en onherkenbaars, maar vooral allemaal mooi gepresenteerd.
En dan vanochtend dus met de trein naar Mokpo, de havenstad in het uiterste zuidwesten. Volgens de gidsen geeft de stad zijn charmes niet zo snel prijs, maar ik was al om aan het einde van de straat van mijn hotel, waar ik meteen midden tussen de drogende (inkt)vissen op de kade stond. Als je denkt dat je alles op markt- en visgebied al gezien hebt, kan het toch weer leuker. Bij de ferry terminal een ticket besteld voor de boot naar Jeju morgenochtend. Er was geen sprake van meteen kopen. Met veel moeite en spiekbriefjes met Engelse zinnetjes wist het meisje achter de balie duidelijk te maken dat ik morgen om 8 uur mijn naam moet noemen. Het zal mij benieuwen. Afvaart is om 9 uur en ik ben dan om half 2 in Jeju City, voor een paar dagen Island Life.
Aan het eind van de middag de hoogste piek van de stad nog even beklommen voor uitzicht over de west-zee-eilanden-bij-ondergaande-zon. Dat is vast heel mooi, maar het was er nu vooral heel erg koud, op de snijdende wind. Mijn avondmaal bestond uit de lokale specialiteit (in fastfood-variant weliswaar): een soort bibimbap met inktvis. Op de kaart stond iets van "mildly spicy and sweet sauce" ..... welnu, er blijkt toch altijd weer een nieuwe dimensie van het begrip heet te bestaan. De tranen in mijn ogen, snot uit de neus en de vlammen in de keel. De winkelstraten zijn hier een aandoenlijke provinciale versie van het neon- en videogeweld in Seoul en Dejeon. Met opvallend veel eetstalletjes op straat. War mij betreft een topstad.

• 04 Januari 2014 - 12:46

Willemijn:

ja, houtsnippers liggen niet echt lekker op de maag...

• 04 Januari 2014 - 13:19

Pa:

Mokpo ! Heb op internet gekeken... ziet er een gezellige stad uit. Is veel te zien en alle musea vrij toegankelijk. Ben benieuwd naar je eiland ervaringen. Heeft in ieder geval een "inetrnational airport"