Shanghai II - Reisverslag uit Sjanghai, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Shanghai II - Reisverslag uit Sjanghai, China van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Shanghai II

Blijf op de hoogte en volg jasper

28 December 2012 | China, Sjanghai

Een salade van pittig gemarineerde sliertjes-paddestoelen en knaloranje meeldraden; gebakken inktvis met bamboescheuten; gefermenteerde rijstkoekjes (al dan niet met verbindingsstreepje); dezelfde meeldraden maar dan met reepjes van iets ondefinieerbaars met een hele rare naam; chinese-dadelthee en kumqat-ijsthee. Dat waren een paar van de meer toegankelijke gerechten waar ik de afgelopen twee dagen van genoten heb in een zeer populair restaurant bovenin een mall. Hunan cuisine. Naast mij zaten vanavond twee mensen enorme vissenkoppen en een bak kippenpoten te verorberen en ik heb even de varkensingewanden met gemengde groenten overwogen, maar me toch inghouden. Qua eten was dit toch wel het ultieme China op zeer toegankelijk niveau.
Vanochtend was ik op excursie, met de metro, naar "Qibao old street" , ooit een katoenproducerend dorp, nu een opgeleukte retro-ming-qing-straat in een kleurloze buitenwijk. Qua gebouwen niet heel erg boeiend, maar qua inhoud wel. Ook hier veel culinaire verrassingen. In een zoutberg gestoomde kwarteleieren; komplete kwarteltjes (?) op een stokje, bij wijze van snack, haan in een klei-klomp gebakken en nog zo het een en het ander. Ook leuke museumpjes over de chinese versie van de wajangpoppen en over het houden van krekels.
Bij wijze van contras de middag doorgebracht in de art-scene van Shanghai. Heel veel kitsch en bagger, en een paar goede uitschieters.
Gisteren was dan weer wat je noemt een off-day. De hele dag regen en laaghangende bewolking, waardoor mijn geplande bezoek aan de nieuwe hoogste toren in de wolken viel. De dame bij de kassa was zo eerlijk om te zeggen dat je boven (op de 100e verdieping) echt helemaal niets zag. Qua snothoofd had ik ook net mijn dieptepunt bereikt, dus ik had geen zin in meer regen; de nieuwe film van Jackie Chan boodt uitkomst. Totaal waanzinnige kolder, maar heel vermakelijk, en warm en droog. Ook het Ocean Aquarium nog meegepikt. ik heb al haaien in Kazachstan bezocht, dus het kn mij niet gek genoeg zijn, Het had gekker gekund als ik hier een dag eerder was angekomen, toen er een mega-aquarium in een mall uiteen spatte, met een vloedgolf als gevolg, en drie rondflapperende, en helaas stervende, baby haaien. Die stonden diezelfde avond vast alweer ergens op het menu. In het Oceanium was een hele expo over haaien, en hoe ze bedreigd worden door onder andere de consumptie van haaienvinnen. En die staan hier toch echt nog op heel veel plakken op het menu.
Morgen begint de trip door het barre noorden. Gisteren is het winterseizoen geopend met een ijsvis-festival op een bevroren meer. Ik begin voorzichtig met de vlucht naar Dandong, voor twee dagen gluren naar Noord Korea en een bezoek aan het meest oostelijke deel van de muur.

• 28 December 2012 - 15:14

Henny Gilijamse:

Al die gerechten : om al dan niet van te watertanden ! Wij maken ons zo zoetjes aan op voor de oliebollen, ook in druilerig regenweer. Vanaf zondag is het in Dandong zonnig, slechts -11 graden, dus dat ziet er goed uit. Groetjes, Ma.

• 28 December 2012 - 15:15

Henny Gilijamse:

O ja, en de tsunami van het aqaurium hebben we uitgebreid gezien in het nieuws, we hebben nog naar je uitgekeken...

• 28 December 2012 - 16:15

Willemijn: