the day after.... - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu the day after.... - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

the day after....

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

10 Augustus 2011 | Kazachstan, Astana

het internetten in de Keruyen Mall in Astana is dan wel gratis, maar ook een beetje van de trage. en de wifi in mijn hotel deed het gisteren niet, dus ik knip en plak nu even het stukje van gisteren erin. komtie:
mijn verjaardag vieren in hotel Windy Weather in Astana. kan het gekker? nou ja, veel valt er ook niet te vieren natuurlijk. een mens gaat er niet op vooruit na de 30 :-)
maar toch overleef ik het hier allemaal nog prima, met rommelende ingewanden en afbladderende voeten. ik maak heel wat kilometers op een dag, en mijn sandalen mogen dan nog zo ecco zijn, uiteindelijk krijg je toch zere voeten. Astana is dan ook nog eens een afschuwelijk uitgestrekte stad. de oude stad in het noorden, rond het station, met het gebruikelijke sovjet uiterlijk, en verder naar het zuiden het prestige project van president Nazerbaev, met enorme avenue-de-boulevards, grote protserige gebouwen, enorme parken met gigantische waterpartijen. er wordt nog enorm doorgebouwd, in 2030 moet de stad zijn gewenste omvang bereiken. geen idee waarom, maar dat heeft de man zo bedacht. het stadsplan is van Kurokawa. sommige gebouwen van Foster. en toch is het een rommeltje. ben vandaag na aankomst nog maar tot de rand van de nieuwe stad gelopen, dus wellicht denk ik er later nog anders over, als ik er middenin heb gestaan.
ik ben hier nog bijna 2 dagen; de 11e vlieg ik 's avonds naar Shimkent, de hoofdstad van de zuidelijke regio. de dame van de airline ticketing deed dan wel niet aan engels, maar ze wist er wel een happy birthday uit te krijgen. tijdens de middagkoffie-met-een-taartje (ja ja, dat dan weer wel) zag ik zowaar de eerste buitenlanders, en nog wel twee nederlanders. duidelijk nerds die hier voor werk waren, dus de toerie-score blijft netjes op 0. ongekend, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. waarschijnlijk verandert dat in het zuiden wel, omdat daar de wat normalere bezienswaardigheden zijn.....
Karaganda was de rest van de dag nog prettig abnormaal. zowaar nog zonnig en warm, dus de adidas kon weer even in de tas. nog veel mooie mozaieken gezien, en een spoor van mysterieuze grafiti van zwarte kraaien door de stad. 's avonds als voorschot op de verjaardag japans gegeten, in het Assorti restaurant. dat is een landelijke keten, met filialen meestal in warenhuizen, waar je italiaans en japans kan eten. en gezien het kinderfeestje aan de tafel tegenover mij ook gewoon alletwee tegelijk. pizza met sushi, moet kunnen. mijn tempura en zalmspiesjes waren in ieder geval prima te eten.
vanochtend met een minivan naar Astana gereden. met slechts 1 kotsend kind op de bank voor mij. maar gelukkig ging de rit vrij vlot. vanaf het station was het een flinke wandeling naar het hotel, en daarvandaan weer een aardig end naar het echte centrum. dat wordt nog wat de komende dagen. ik zou morgenvond naar de voetblwedstrijd Kazachstan-Syrie kunnen gaan. hoe weird wil je het hebben :-) maar ik denk dt ik maar weer eens een filmpje doe. het stikt hier van de mega-malls met cineplexen. dus om de voeten wat rust te geven kan ik me bevorbeeld wagen aan de smurfen, in het Russisch in 3D. is vast iets makkelijke dan Garry Potter.
had ik al gemeld hoe het zat met die Ramadan? volgens mij niet. welnu, Kazachstan is officieel een seculiere staat, daar is Naz heel trots op. hij organiseert iedere drie jaar een multi-religieuze bijeenkomst, met geestelijk leiders van alle grote religieuze stromingen; en iedereen mag hier vooral vrij en blij doorelkaar leven. geen staatsgodsdienst dus, zoals ik dacht. meer dan de helft van de bevolking is Kazachs, en het merendeel daarvan is weer moslim. die wonen vooral in het zuiden, vandaar dat ik er nog niet veel van gemerkt heb. het noorden wordt gedomineerd door de russen, die vooral russisch orthodox zijn. en hier in Astana domineert, net als elders in de wereld, vooral de god van het grote geld...... waarmee het in mijn geval nog steeds redelijk goed gaat. de hotels zijn de grootste kostenpost. maar een groot voordeel voor mij is dat er werkelijk niets te shoppen valt :-) ben benieuwd of dat in het zuiden verandert. kan geen kwaad als dat niet zo is!

welnu, inmiddels heb ik door het nieuwe stadscentrum gelopen, en het is inderdaad groots en meeslepend. maar het doet me qua opzet toch net iets te veel denken aan de megalomane boulavard plus paleis van Ceaucescu in Boekarest. hier is wel meer groen en ander vrolijks, en er is meer aan de mens gedacht, maar toch, het uiteindelijke doel is hier ook imponeren. en daar hou ik niet zo van. de meeste gebouwen zijn ronduit lelijk. men heeft een voorkeur voor veel spiegelend glas, bij voorkeur in de kleuren goud en groen. de "tent" van Foster was dan wel weer aardig. van binnen min of meer een winkelcentrum annex pretpark. het uitzicht vanuit de Astana toren (de gouden bol, min of meer het symbool van de stad) was wel schitterend. je zag meteen dat de stad na al deze bombastische architectonische onzin ook meteen ophoudt, en direct overgaat in eindeloze graslanden. de bijnaam "Dubai van de steppe" is inderdaad nog zo gek niet.

  • 10 Augustus 2011 - 09:44

    Pa:

    Geweldig, je Adidas outfit. Je kunt zo doorgaan als bondcoach van het nationale elftal van Kazachstan !

  • 10 Augustus 2011 - 13:35

    Willemijn:

    hallo, hier jezus!
    Staat je kek dat jassie.
    veel plezier nog! aju

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kazachstan, Astana

Kazachstan

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2011

iPads in een Yak 42

16 Augustus 2011

Tarazzzz

14 Augustus 2011

nog meer brandend zand....

14 Augustus 2011

brandend zand

12 Augustus 2011

vakantie!
jasper

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 150322

Voorgaande reizen:

17 Mei 2018 - 31 Mei 2018

(niets) nieuws uit China

10 Februari 2018 - 24 Februari 2018

Japanse winter

19 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Tijd voor Tolstoi

06 Maart 2017 - 20 Maart 2017

Made in Taiwan

16 Februari 2015 - 05 Maart 2015

Vooruit met de geit !

26 Oktober 2014 - 09 November 2014

Terug naar India

26 December 2013 - 10 Januari 2014

Korea, kerstkoopje van KLM.

16 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Kirgizië, omdat het kan.

23 April 2013 - 05 Mei 2013

Russische lente

21 December 2012 - 13 Januari 2013

Chinees ijs

16 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Zomer in de kaukasus

29 Maart 2012 - 16 April 2012

Fujian - China

30 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Kazachstan

15 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

India, alweer.....

30 Maart 2009 - 12 April 2009

cherryblossom 2009

01 Oktober 2008 - 22 Oktober 2008

spring, summer, samsung, winter

20 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

in Europa

08 Januari 2008 - 28 Januari 2008

kites, cows en cricket

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: