sneeuw, deel 2: de reis - Reisverslag uit New Delhi, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu sneeuw, deel 2: de reis - Reisverslag uit New Delhi, India van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

sneeuw, deel 2: de reis

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

25 Juli 2009 | India, New Delhi

de reis begon dus in Shimla, waar we door de jeep met chauffeur werden opgehaald. we weten inmiddels hoe hij heet (wat ik op dit moment weer even kwijt ben) en dat hij 43 is. hij draagt al de hele rei hetzelfde overhemd en groene slip-over. en iedere avond drinkt hij met zijn collega, die twee nederlanders langs dezelfde route vervoert, in ruime mate van het lokale alcoholische brouwsel. het beinvloedt zijn rijstijl overigens niet. die is perfect.
de eerste stop op de route was Sarahan. daar sliepen we in een annex van de Bhimakali-tempel. een prachtig complex in de typische Himachal bouwstijl, die ik nog nooit eerder had gezien.
we waren nog nauwelijks binnen, of D en ik moetsen al meedoen bij de opnames van een videoclip van een lokale muzikale held.een typisch indiaas zwijmelnummer, waarin wij vrolijk mee moesten glimlachen en klappen.
W had hier haar fysieke dieptepuntje, dus die heeft haar tv-debuut gemist.
volgende etappe was naar Sangla en Karcham. weer iets hoger, nog steeds groen, in een prachtige vallei. hier werd 's avonds door het hele dorp een bruiloft gevierd. het hele bruidspaar hebben we niet gezien, maar de drank van de gasten deste meer geroken. de volgende ochtend was er ontbijt voor het hele dorp. we zijn ook nog een stukje meegelopen met een lokale koe-herder, die net met zijn kudde uit de bergen kwam. en D heeft gevolleybald met de lokale jeugd. wij weten van integreren, ook al zijn we ergens maar een dag.
de wandeling door de Chtikul-vallei sla ik dan maar even over. dat was lopen in een mooi decor.
vanuit Sangla moesten we naar Rekong Peo, om onze inner-line-permit aan te vragen. we waren gewaarschuwd dat dit wel eens 4 uur kon duren, maar binnen een uur had de lokale ambtenarij ons aan de permits geholpen. eerst ergens op de webcam-foto. dan naar een kantoor waar de permits getypt werden. ten slotte een verdieping hoger, naar de assistant-super-inspector van de regio, meneer Singh, die ons persoonlijk op zijn kantoor ontving om de handtekeningen te zetten. het was een feestje om in de verschillende kantoren naar binnen te gluren. we waanden ons in de foto's van Jan Banning uit zijn project Bureaucratics.
eindpunt die dag was Kalpa, een klein plaatsje op grote hoogte, met zicht op de kinner-Kailash, een 6000-der met besneeuwde toppen. in het dorp een klein boedhistisch kloostertje, met drie tandeloze wijfies die de grote gebedsmolen draaiende hielden, terwijl ze de dorpsroddel aan het doornemen waren. de hindu-tempel ernaast was weer zeer typisch van stijl, met veel leuke houten tijgers en zelfs krokodillen. het geheel was van oorsprong wel oud, maar de laatste opfluf-ronde dateerde van 1984.
we gaan weer even opslaan.....