vis en bergen - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu vis en bergen - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

vis en bergen

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

16 Oktober 2008 | Zuid-Korea, Busan

waar kun je nou op een dag binnen de stad een bergtocht van tien kilometer maken en daarna op het strand zitten. wel, in Busan dus.
vanochtend een bergtocht gemaakt die aanbevolen werd door de Lonely Planet. daarin werd-ie beschreven van noord naar zuid, van de Beomeosa tempel naar de kabelbaan. maar in de tekst vielen de woorden "steep" en "climb" me iets te vaak, meestal gecombineerd, dus het leek mij beter om het andersom te doen. dat er dan helemaal niet geclimbd hoefde te worden was wellicht een beetje naief, maar toch was het zo'n gekke zet nog niet. er moest nu eenmaal een enorme bult beklommen worden ergens halverwege, maar dat kon ik nu voor de middag doen, met de zon in de rug, en de laatste 2,5 kilometer naar beneden over een "pad" van enorme rotsblokken had ik ook niet graag andersom willen doen. veel wandelaars weer. de trend hier waren duidelijk de witte handschoentjes. terwijl het toch aardig warm was. persoonlijk liep ik in de korte broek (nou ja, over de knieen hoor) omdat ik gisteravond de lange na twee weken onafgebroken dragen toch maar eens in het bad gewassen had, met de groen-thee-body-cream van het hotel. maar die was vanochtend nog niet geheel droog.
na de klim en de tempel dus naar het strand, om daar aan het eind van de middag op een bootje te stappen voor een schitterend tochtje bij ondergaande zon door de container- en vissershaven.
die vissershaven had ik gisteren vanaf de kant al uitgebreid bekeken. op een van de grootste vismarkten ter wereld. nog nooit zoveel, en zulke onbekende, zeebeesten gezien. allemaal levend nog, spetterend in bakken water. zo nu en dan ontsnapte er een inktvis, die dan het pad over wandelde. de Lonely Planet waarschuwt dan dat het er wel erg naar vis stinkt. wat moet je daar nou mee ?!
en dan ook nog de zoveelste moderne-kunst-expo, de Pusan Biennale, bezocht, om de geest ook nog een beetje bezig te houden, ter compensatie van al dat fysieke geweld van het hiken. je zou zeggen dat de vetreserves toch wel eens een beetje opraken, maar ik vrees dat dat toch niet het geval is.
de mensen die snakken naar plaatjes moeten toch nog even geduld hebben, want ik ben mijn usb-snoertje vergeten. en bovendien mag je niets in deze hotelcomputer stoppen.
morgen naar Gwangju, voor de Gwangju Biennale, en groene-thee plantages. hoewel het ook wel groene theeplantages zullen zijn.....

• 17 Oktober 2008 - 07:43

Myrthe:

Dat is dan nog eens wat anders dan de stijf ingevroren gigatonijnen op de grote vismarkt inTokyo. Wat een geweldige combi; hike, tempels en kunst en beter te betalen dan Japan. Het klinkt te mooi om waar te zijn.

• 18 Oktober 2008 - 07:45

Saz:

Paz maar op dat je niet belaagd wordt door bronstige Busaantjes met die welriekende groene-T-broek van je..
    Wanneer ben je der weer? Ohnee niet aan denken! geniet nog maar ff, t klinkt fantaztisch!