Beren en Dracula - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu Beren en Dracula - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van jasper gilijamse - WaarBenJij.nu

Beren en Dracula

Door: jazgil

Blijf op de hoogte en volg jasper

03 Augustus 2008 | Roemenië, Braşov

ik ben inmiddels in Transylvanie ! het land van Dracula. die heeft ooit een soort van echt bestaan en in deze regio gewoond. het was eigenlijk Vlad Tepes, Hongaar, en een nogal bloeddorstig heerser. maar na het succes van de roman van Bram Stoker, en vooral de vele verfilmingen, probeert ieder dorpje met een kasteel hier een slaatje te slaan uit de horror-rage. ik ben nog geen vampiers tegengekomen in ieder geval. nog geen beren ook trouwens, terwijl hier in Brasov toch net een man gedood is door zo'n schattig bruin bontjasje. de beer is inmiddels ook geschoten. ze komen steeds vaker in de stad, op zoek naar eten. er zijn zelfs al reisburootjes die beren-safaris organiseren. tragisch.
maar Roemenie is ook gewoon erg mooi. zowel qua landschap, met bergen, zonnebloemvelden, ooievaars, paardenkarren als qua via cultuur, met mooie steden, al dan niet opgefluft voor de toeristen.
ben begonnen in Timisoara. heel mooi, maar natuurlijk vooral indrukwekkend vanwege de revolutionaire geschiedenis van december 1989. in een herdenkingscentrum nog eens een film gezien met de hele historie. heel indrukwekkend; zoiets maak je bij ons toch niet meer mee. bij ons is sinds 1945 natuurlijk helemaal nooit meer iets gebeurd.
Sibiu was een nog mooier stadje. ook veel drukker qua toeries; maar het waren vooral Roemenen, dus dat was minder erg. hoewel de Roemenen die het zich kunnen permitteren om te reizen over het algemeen vrij erg zijn. maar ja, waar zijn de nouveaux riches dat niet? ik heb hier al meer ferraris en maseratis gezien dan waar ook....
Bezoek aan Sibiu was alleen al de moeite waard vanwege een portretje van Jan van Eyck in het Muzeul aldaar; heeft natuurlijk niets met Roemenie te maken, maar toch.
Brasov valt dan weer een beetje tegen. vandaag was ook nog eens alles dicht, dus dat schiet ook niet op.
morgen hoogstwaarschijnlijk door naar Sinaia, een berg-resort van de 19e eeuwse jetset. en dan van 6 tot 9 aug naar Boekarest. moet toch in ieder geval dat megalomane paleis van Ceaucescu gaan zien.
en ik dreig nog iets te gaan kopen in een antiekerettetje hier. niet echt een ikoon, maar wel zoiets. als ze morgenochtend tenminste weer open zijn......

• 03 Augustus 2008 - 19:08

Pa En Moe:

Vanavond was Michael Pallin o.a. in Transylvanie. Hebben het land van Dracula gezien !

• 03 Augustus 2008 - 19:10

Pa Gil:

Anne Marie, die geit loopt niet rond in Roemenie !

• 04 Augustus 2008 - 06:21

Myrthe:

Ha Jasper,

Gisteren was Michel Palin in Moldavie en ook in Roemenie. Hij kocht er bij zo'n kasteeltje 2 Dracula-bekers voor de koffie s'ochtends met zijn vrouw. Het paleis van Ceaucescu kwam uitgebreid aan bod. Mag je er eigenlijk ook naar binnen?
    Verder heb ik gisteren de "nieuwe" Murakami uitgelezen. Een Maserati speelt daarin een sinistere rol. Ik had nog nooit van het merk gehoord.

Groet, Myrthe